Wywiad z Marcinem Różyckim – Wiceprezesem Polskiej Organizacji Turystycznej

Marcin Różycki – wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej. W latach 2018-2021 pełnił funkcję wiceprezydenta Kielc. Odpowiadał m.in. za zadania z zakresu turystyki, sportu, edukacji i kultury. Przez wiele lat jego kariera związana była z hotelarstwem, przez pięć lat był zastępcą dyrektora jednego z największych kompleksów hotelowych w Kielcach. Jest doktorantem oraz wykładowcą na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Ukończył studia MBA w Wyższej Szkole Menedżerskiej w Warszawie, jest absolwentem Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Kielcach na kierunku Zarządzanie i marketing oraz Szkoły Biznesu w Kielcach. Wolne chwile spędza z żoną i córkami, z którymi stawia na turystykę aktywną i chętnie udaje się na wycieczki rowerowe korzystając z uroków świętokrzyskiej natury.

Powoli dobiega końca rok 2022 – pierwszy, w którym pandemia nie wymuszała na turystach nagłych zmian planów. Jaki on był dla polskiej turystyki i branży?


Gdy wydawało się, że turystyka wraca na właściwie tory po dwóch latach pandemii, otrzymaliśmy cios w postaci wojny za naszą wschodnią granicą. Wśród gości zagranicznych, zwłaszcza z kierunków dalszych, takich jak Chiny, Japonia czy Stany Zjednoczone, wywołało to obawę związaną z przyjazdem do naszego kraju, chociaż działania zbrojne odbywają się daleko od nas. Od początku konfliktu dostarczaliśmy informacje na temat bieżącej sytuacji w Polsce, podkreślaliśmy naszą naturalną gościnność, tak przez Zagraniczne Ośrodki Polskiej Organizacji Turystycznej, jak i bezpośrednio z centrali. Cieszę się, że mój wniosek o wsparcie promocyjne Polski skierowane na posiedzeniu Europejskiej Komisji Podróży nie pozostał bez echa i otrzymaliśmy wsparcie z jej strony. Braki w przyjazdowej turystyce grupowej są widoczne i obcokrajowców jest wciąż mniej niż przed pandemią. Wierzymy jednak, iż ta sytuacja jest przejściowa. Widzimy na rynkach zagranicznych, że zainteresowanie Polską nie gaśnie i jest ono stale przez nas podsycane poprzez liczne działania zachęcające do przyjazdu nad Wisłę.


W tym roku przeprowadziliśmy wiele ciekawych kampanii, wśród których były znane i lubiane, ale także zupełnie nowe projekty. Po dwóch latach przerwy w podwójnej odsłonie wróciła akcja „Polska Zobacz Więcej – Weekend za pół ceny”, dzięki któremu turyści mogli skorzystać z wyjątkowych ofert, a przedsiębiorcy dotrzeć do jeszcze szerszej grupy odbiorców.


W 2022 roku bezzwrotne dofinansowanie w wysokości do 5 milionów złotych, w ramach Programu Inwestycji Strategicznych – Polskie Uzdrowiska, otrzymało w sumie 50 gmin uzdrowiskowych. Nasz region może poszczycić się dwiema perełkami, jakimi niewątpliwie są Busko-Zdrój i Solec-Zdrój, do których, szczególnie po trudach czasów pandemii, Polacy i goście zagraniczni przyjeżdżają po zdrowie.

W marcu w kieleckiej Geonaturze – Centrum Geoedukacji w ramach projektu Polskie Marki Turystyczne Góry Świętokrzyskie otrzymały wyróżnienie kapituły. Ponadto, w tym roku podpisaliśmy porozumienie z Kuratorium Oświaty w Kielcach, dzięki któremu możemy współpracować w zakresie badań, analiz oraz rozwijać kadry dla turystyki.


Promocja województwa świętokrzyskiego poprzez Polską Organizację Turystyczną odbywała się na różne sposoby. Dopasowujemy się do najnowszych trendów, czego najlepszym dowodem może być transmisja na żywo z Sandomierza, którą śledziło prawie 15 tysięcy Chińczyków. Świętokrzyskie i Green Velo przyciągały także dziennikarzy czy touroperatorów, co powinno zaprocentować w przyszłości.
Jestem podbudowany tym, jak zmienia się region, z którego pochodzę. Jako Polska Organizacja Turystyczna dostrzegamy wielką pracę wykonywaną przez osoby tworzące Regionalną Organizację Turystyczną Województwa Świętokrzyskiego, która jest dla nas solidnym partnerem wielu działań.


Przed nami dwa okres świąteczno-noworoczny, długi weekend związany ze świętem Trzech Króli, a chwilę później ferie zimowe. Jak wyglądają plany wyjazdowe Polaków w najbliższym czasie?


Polacy chcą podróżować, co udowodnili już w trakcie tegorocznych wakacji, kiedy to liczba turystów krajowych w rodzimej bazie noclegowej była wyższa niż przed pandemią. Jak wskazują badania przeprowadzone przez European Travel Commission jesteśmy narodem, który wyraża największą chęć podróżowania spośród europejskich nacji. Aż 85% z nas deklaruje plany wyjazdowe, co stanowi o kilkanaście procent więcej niż w przypadku Belgów, Włochów czy Brytyjczyków. Trend ten widoczny jest już kolejny raz, co jedynie podkreśla, jak bardzo spragnieni wyjazdów są Polacy. W tym roku wzmożoną aktywność w planowaniu wyjazdów zimowych można było zauważyć w okolicach połowy listopada. Wiele obiektów oferuje specjalne pakiety łączące święta Bożego Narodzenia z powitaniem Nowego Roku, które mają zachęcić do przedłużenia pobytu w danej miejscowości czy regionie. Pamiętajmy jednak, że wysoka liczba turystów krajowych nie zrekompensuje w pełni braku obcokrajowców.


Topowe destynacje urlopów zimowych są raczej niezmienne i w większości opierają się na terenach górskich. Przy tak dużej liczbie chętnych do wyjazdu trzeba się liczyć z tym, że najkorzystniejsze oferty mogą być już niedostępne, a najpopularniejsze stoki czy wyciągi obłożone. Z tego powodu jako Polska Organizacja Turystyczna, zauważając również trend poszukiwania miejsc mniej znanych, który uwidocznił się w trakcie pandemii, zachęcamy do wyboru korzystniejszych cenowo mniejszych miejscowości. Nie trzeba wyjeżdżać daleko, by dać się porwać białemu szaleństwu – Góry Świętokrzyskie mają swój klimat i sprostają oczekiwaniom mniej lub bardziej doświadczonych narciarzy czy snowboardzistów.

Przypomnijmy, że wciąż można wykorzystać Polski Bon Turystyczny. Jaką rolę odegrał on dla polskich rodzin i przedsiębiorców oraz dlaczego zdecydowano się na jego przedłużenie?


Polski Bon Turystyczny, którego ojcem jest sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Andrzej Gut-Mostowy, pozwolił sektorowi przetrwać najtrudniejsze chwile. Potwierdzenie tych słów otrzymujemy podczas spotkań z branżą, partnerami i regionami. Do sektora wpłynęły już prawie 3 miliardy złotych z tytułu płatności bonem, a samym świadczeniem objęto ponad 7 milionów dzieci, z czego prawie 214 tysięcy z orzeczeniem o niepełnosprawności. Dzięki przyjętej we wrześniu tego roku nowelizacji ustawy o Polskim Bonie Turystycznym ze świadczenia można korzystać aż do końca marca 2023 r. W bazie uprawnionych do przyjmowania płatności zarejestrowanych jest ponad 28 tysięcy podmiotów.


Polskim Bonem Turystycznym można płacić za usługi hotelarskie, jednodniowe wycieczki, wejścia do parków rozrywki i atrakcji turystycznych bez konieczności noclegu, ale także za zorganizowany wypoczynek dzieci i młodzieży jak obozy, kolonie czy zielone szkoły. Osoby posiadające aktywny bon turystyczny mogą wykorzystać go na wiele sposobów. Turyści coraz chętniej korzystają z możliwości krótkich, spontanicznych wycieczek i eksploracji lokalnych atrakcji. Na taki wyjazd mogą wybrać się w ostatniej chwili i już na miejscu zapłacić bonem lub dopłacić do zorganizowanego wypoczynku swoich pociech. Muszą jednak wiedzieć, że w najbliższej okolicy mają dostępną ofertę atrakcji, wycieczek lub zimowisk, z których mogą skorzystać wspierając bonem wyjazdowy budżet. W województwie świętokrzyskim aż 87% rodzin aktywowało swoje bony.